Resenje o ribarskim podrucjima

pedjabg

Hero member
Učlanjen(a)
31.05.2007.
Poruke
1.554
Broj reagovanja
5
Lokacija
Belgrade
Ovaj tekst pri postavljanju na ovaj forum poslat je i redakciji dnevnog lista "Danas", da se niko ne iznenadi ako bude i tamo u bilo kom obliku objavljen.

PREKOMPOZICIJA RIBARSKIH PODRUČJA

U utorak, 11. decembra, u "Službenom glasniku Republike Srbije" izaslo je Rešenje o odredjivanju ribarskih područja, kojim je Srbija bez Kosova i Metohije i Vojvodine podeljena na četiri ribarska područja. Svojim sadržajem to rešenje je izgleda protivzakonito, jer je kao niži pravni akt u suprotnosti sa članom 2. Zakona o ribarstvu koji sadrži osnovne pojmove tog zakona, a u kome se ribarsko područje utvrđuje kao hidrološka, biološka i ekonomska celina. Dakle, unija, a ne izbor datih uslova celovitosti (elementarna logika).
Područja "Srbija - istok" i "Srbija - jugozapad" nemaju nikakave veze sa hidrološkom, pa otud ni sa biološkom, a onda, ali i inače ni sa ekonomskom celovitosću, dok je kod područja "Srbija - centar" direktno prekršen zakon. "Srbija - istok" pružajući se od granice sa Makedonijom preko Svrljiških planina i Stare planine (nezakonito zahvatajući deo Parka prirode "Stara planina") dolinom svih Timoka do donjeg Podunavlja vezuje Južnu Moravu, Nišavu, Timok i donje Podunavlje, sto je potpuni nonsens. Sa druge strane, "Srbija - jugozapad" vezuje Lim, Ibar i Zapadnu Moravu i time takodje krši zakonski utvrdjenu definiciju jer prvi sa potonja dva nema nikakve veze vec desetinama hiljada godina. Na kraju, u okviru ribarskog područja "Srbija -centar" našlo se i Gružansko jezero, akumulacija na reci Gruži koja se uliva u Zapadnu Moravu, u sastavu novoformiranog ribarskog područja "Srbija - jugozapad", čime je suprotno zakonskom načelu hidrološke celovitosti ova voda pripojena drugom slivnom području i time je prekršena odrednica hidrološke celovitosti.
Podrucje "Srbija - zapad" takodje je u problemu, ali u pogledu biološke i ekonomske celine. Drina sa svojom specificnoscu kao jedna od tri-četiri velike planinske reke Srbije sa vrstama riba kao prirodnim retkostima, a i kao pogranična voda sa ukupno specifičnim zahtevima upravljanja zaslužuje zasebnost i dotaciju od strane države za održavanje ili obezbedjenje održivosti ribljeg fonda merama ribarstvenog upravljanja, a ne utapanje u savsko-kolubarsku ekosistemsku uobičajenost (niti njegovo dalje ugrozavanje izgradnjom elektroenergetskih postrojenja). Takođe, formiranje ovog područja najviše od svih ostalih područja ugrožava prirodno gravitiranje nekoliko hiljada ribolovaca Moravičkog i Zlatiborskog okruga ka Drini, čime je i socio-ekonomska komponenta očito narušena.
U petak, 14. decembra, raspisan je Konkurs za ustupanje tih ribarskih područja na korišćenje, sa rokom prijavljivanja i donošenja odluka po prijavama na konkurs do 24. decembra. Pri tome, u AP Vojvodini pre donosenja pomenutog Rešenja, a po ovlašćenjima iz tzv. "Omnibus" zakona i na osnovu Zakona o ribarstvu, nadležni pokrajinski organ već je sproveo konkurs za ustupane starih ribarskih područja (Tisa I i II, Bačka, Srem, Tamiš, Sava I i II, Dunav II i III i Belocrkvanska jezera) na korišćenje.
Imajući u vidu činioce koji su doveli do izrade novog Rešenja o određivanju ribarskih područja i njegov sadržaj, stiče se utisak da će, na žalost, da se nastavi trend započet od početka 2005. godine, kad je nakon porasta broja prodatih dozvola za sportski ribolov do oko 100.000 svih kategorija (odrasli, žene, omladina, deca i starije osobe) u periodu 2001. - 2004. godina, došlo do pada od otprilike 15 - 20% krajem 2007. godine, direktno zbog načina administrativnog vođenja poslova upravljanja u sektoru korišćenja ribolovnih resursa. Time je smanjen prihod i kapacitet korisnika ribarskih područja da efikasno obavljaju svoj deo posla, ali i prihod državnog budžeta sa naknadom koja je po jednoj prodatoj dozvoli zadržala istu nominalnu vrednost.
Okolnosti koje su dovele do prekompozicije ribarskih područja nesumnjivo su u vezi sa raspisivanjem Konkursa za njihovo ustupanje na korišćenje u narednih pet godina. Nezvanično se već zna zbog koga su takve promene izvršene i na osnovu toga se očekuje da umesto dosadašnja 22 korisnika ribarskih područja i njihovih delova samo pet ili šest korisnika monopolski, a po samo političkom i ekonomskom kriterijumu bez ikakvih stručnih kvalifikacija bude aktuelno u narednom petogodišnjem, a u slučaju očekivane skorije promene zakona i u narednom desetogodišnjem periodu. Ovime se u ruke malog broja pojedinaca stavlja ogromno prirodno bogatstvo bez ikakve garancije da će se ono koristiti u skladu sa stručnim načelima i potencijalno se direktno ugrožava posao preko 150 profesionalaca (upravnika ribarskih područja i ribočuvarskih službi) koji su do sada u okviru svojih mogućnosti, postojeće situacije u pravosudnom sistemu i ovlašćenja iz Zakona o ribarstvu radeći svoj posao obezbeđivali egzistenciju otprilike tolikog broja porodica u mahom ruralnim i nerazvijenim oblastima Srbije bez pokrajina. Iz takvog administrativnog rada iz kog je poteklo pomenuto Rešenje, a iz koga treba da proisteknu buduće ovde pretpostavljene odluke ne očekuje se poboljšanje već osetno narušenog stanja u sektoru korišćenja ribolovnih resursa u Srbiji, što je šteta, jer svuda u "normalnom" svetu on i pored relativno niskog intenziteta delatnosti ima veliki značaj u održivom razvoju ruralnih zajednica i očuvanju nenarušene i zdrave lokalne životne sredine.
 
Vrh Dno