``Vezivanje`` voblera

nespetro

Hero member
Učlanjen(a)
25.09.2009.
Poruke
1.864
Broj reagovanja
39
Lokacija
Norway
Bravo Neso!! Opisa ti ceo proces proizvodnje sa slikama, cini mi se da bih sad napravio neki vobler cisto da probam :D A jos ima mistika koji koriste "specijalnu" smesu za zastitu... Ili specijalni dubbing koji vata sve ribe u krugu od 4m.
Ovaj thread ne zasluzuje da bude u spanskoj muvi, zato reorganizacija ;)
Ma smotaj jedan nek ide zivot ;)

Znas onaj vic kad pitao sudija Crnogorca:
- Zasto ste ubili zenu posle 25 godina braka?
- Ma htio sam ja i ranije, nego aj sutra cu, aj prekosutra... lenjost, druze sudijo.:lolfly:

Tako i ja obecao jos prosle godine da otvorim ovu temu.... lenjost hebi ga.
 

nespetro

Hero member
Učlanjen(a)
25.09.2009.
Poruke
1.864
Broj reagovanja
39
Lokacija
Norway
^
Bravo majstore. Bas lepi vobleri a i ostale stvari. Vidi se da volis i estetiku i preciznost. Mogu samo da predpostavim kako onaj dubokoronac ( prvi od voblera odozgo) radi. :tbumb:
 

nespetro

Hero member
Učlanjen(a)
25.09.2009.
Poruke
1.864
Broj reagovanja
39
Lokacija
Norway
20220129_122513_1648072383154.jpg
Neko ranije farbanje a ovde je omladinac spreman za airbrush.

20220323_104031_1648064758290.jpg


U ovom trenutku, kad se skroz osusio, predjem ga celog sitnom smirglom, cisto da ga zamatiram malo. Bitno je da se vobler ne dira golim rukama od trenutka kad se prvi put umoci u plastiku i aceton pa do kraja, kad je suv od zastitnog laka. Takodje ovde dobro ocistim urez za paktu jer ona dolazi odmah posle farbanja.

20220323_135822_1648064554877.jpg

Ofarbani omladinac ce morati da odstoji par dana da se dobro osusi pre lakiranja. Ako kod lakiranja pocne farba da se "guzva" i pravi bore, znaci da farba nije bila suva. Ofarbani vobler se moze okaciti u rernu i odstojati najmanje sat na temperaturi od 85 stepeni. Posle toga se moze lakirati bez problema.
Sto se tice farbanja, samo bi rekao da je bitno upotrebiti neku ili vise fluorescentnih boja. Ne zato sto je ona drecavija ili jasnija, vec zbog toga sto su u odredjenim slojevima vode, prisutni samo UV zraci i tada one dolaze do izrazaja. Jednostavno covek moze izvaditi sve kupovne varalice, zamraciti sobu i upaliti uv lampu i vidi da skoro svaka ima manje ili vise fl. boja.
 

oholi

Moderator
Urednik
Učlanjen(a)
16.12.2007.
Poruke
9.632
Broj reagovanja
499
Lokacija
Čačak
@nespetro bravo za text.
Ja sma voblere pravio pre vise od 20god (jbo me zivot... Omatorilo se)
Ekstra objasnjeno stvarno.
Samo jedna opaska... Sitan, krupan rad.... Sve to zavisi kad ce riba sta da jede... Nekad mi je riba jela krupne nekad sitne vibracije... Nekad ucestalije nekad vise gegave... Licno za pajke sam uvek voleo diskretnije ali ucestalije vibracije..
Hos jedna opaska... Zasto izbegavati olovo? Tj otezavanje? I tu sam nalazio da setanjem olova duzinom voblera dobijam zanimljive efekte...

Ti lovis na vodama koje su po prirodi malo tamnije boje ako se ne varam? Znaci da jacina vibracije igra ulogu... Na bistrim vodama pajke su znale da sesklanjaju od previse lude varalice...

E sad... Kao i sa muvama... Uvek ima sta da se nauci.. A ti si napisao bukvalno najbolji tekst koji sam video na tu temu

Davno negde sam na varalicaru okacio kako se prave vobleri... Mislim da sam prvi tad bio... Mojim kolegama nekim se to nije dopalo... Danas vec informacije mnogo lakse putuju pa su se ti sto ne dele znanje pomirili sa tom cinjenicom 😀😀

Hvala za text.... Jedva cekam jos 🍺🍺
 

nespetro

Hero member
Učlanjen(a)
25.09.2009.
Poruke
1.864
Broj reagovanja
39
Lokacija
Norway
Ovo za bistru/mutnu vodu stvarno ne znam. Sigurno ima tu nesto :tbumb:

Samo podesavanje rada planiram ostaviti za kraj. To je ujedno i najteze objasniti. Sam sam proveo nebrojene sate eksperimentisanja svega onog sto sam nalazio po finskim sajtovima ujedno uporedjujuci sa legendarnim RR voblerom. Vec u sledecem nastavku, o postavljanju pakte, cu reci nesto o tome. A i o otezanju i zasto govore da ga nikad ne treba stavljati u donjem delu, mozemo u tom razgovoru o podesavanjima koje je ujedno i najobimniji deo. :wink:
 

nespetro

Hero member
Učlanjen(a)
25.09.2009.
Poruke
1.864
Broj reagovanja
39
Lokacija
Norway
Pod pretragom/trazenjem se opisuje neocekivano skretanje voblera u jednu od strana ili gore/dole prilikom povlacenja. Pretraga voblera je jedno cik-cak kretanje koje ipak ima osnovnu liniju kretanja ka vrhu stapa. Najidealnija pretraga je kada se vobler krece levo ili desno u istom rastojanju od pravolinijskog kretanja. Tj onoliko koliko odstupa od te linije kada je u levoj strani da toliko odstupa i kada je u desnoj. Jednostavno to u praksi znaci da kada zabacimo vobler i pocnemo sa motanjem vobler ne ide pravolinijski ka nama vec mu se u tom kretanju menja pravac ili visina. Skretanje od pravolinijskog moze ici cak do preko 60 cm. To kretanje gde vobler ``trazi`` kao recimo ker u lovu, je nesto cemu nijedan predator ne moze odoleti. Ko sto jedan brat Finac bese napisao da riba pravolinijsko kretanje moze ignorisati ali kad vobler odjednom skrene na desno, pa se brzo vrati i nastavi u levo i pritom menjajuci cak i dubinu, to ne moze da ignorise. :smiley:

Ovo kretanje je nesto sto je najpozeljnije kod izrade voblera. O pretrazi se razmislja jos na pocetku izrade i zavrsava se postavljanjem pakte. Ono sto sam govorio o drzanju razlike izmedju donjeg i gornjeg dela voblera u odnosu na visinu zice je jedan od uslova za dobijanje pretrage a ovde cu reci nesto i o drugom, vaznijem uslovu dok bi sve to zaokruzio u prici o podesavanjima.

20220325_011326_1648168144566.jpg

Za lepljenje pakte sam uglavnom nasao da ljudi koriste ili 5min.epoksi, ili gusto napravljeni propionat ( 2 dela acetona na 1 deo propionata) ili najcesce korisceni UHU allplast. Njega koristim i prezadovoljan sam. Nikakvih problema. Tu bi mozda i neki nas tigrov lepak super zavrsio posao. Dodatno ucvrscavanje pakte ide i kasnije kada se ceo vobler, zajedno sa paktom umace u lak.

20220325_011422_1648167992669.jpg

Ovde nije lose napomenuti da sto je krace prednje oko, to je ostriji ugao pod kojim ce vobler zaranjati i obratno, tako da se duzinom oka koje viri, moze i ta stavka regulisati po potrebi.

E sad, da bi se dobila pretraga o kojoj govorih pakta se ne postavlje idealno pravolinijski u odnosu na osu voblera vec, jednostavno malo nakrivo. Onaj deo koji ulazi u prorez, ima osu kao i telo, ali se sada vrh pakte okrece na jednu od strana po zelji. Ja sam navikao da je zavrnem malo u levo. Ovo je izuzetno bitno da se dobije pretraga. Ako se ostavi samo onaj odnos tezina gornjeg i donjeg dela, dobice se preraga kada zelimo siroki rad repa voblera ali kada ga podesimo na sitniji rad, pretraga ce nestati.

20220325_011715_1648168076926.jpg

Tesko je ovo uslikati jer je odstupanje od ose, mozda nesto vise od 1mm. Kada se radi vobler za vucu iz camca, ovo odstupanje moze biti mnogo vece, jer je velicina pretrage direktno srazmerna brzini vodjenja. Ako pecamo na brzoj vodi a pakta je previse iskrivljena, pretraga ce biti prevelika tako da voda izbacuje vobler na povrsinu. Takvu brzinu vode nemamo iz camca zato je moguce paktu iskriviti i vise. Tada pretraga moze ici i 1 metar od osnovne linije, tj mozemo imati ukupno 2metra sirine u kojima se vobler krece iz camca. Kod brze vode je to nesto manje tako da ukupna sirina moze ici cak do 1.2m sirine.

Na slikama dole sam pokusao uslikati isto to na RR vobleru:
 

nespetro

Hero member
Učlanjen(a)
25.09.2009.
Poruke
1.864
Broj reagovanja
39
Lokacija
Norway
Na jednom finskm forumu ima tema o lakiranju voblera i ima oko 50 stranica, plus ono sto je pisano tu i tamo po drugim temama. Ja cu se zadrzati samo na onome sto je najkoriscenije a i sam to koristim.

20220327_121444_1648376544517.jpg

LV-1 je u stvari lak za parket ili za beton, i lak koji se najvise koristi kod njih. Tamo je cena oko 30 evra ali ga ne salju avionom. Ja sam ga ovde nasao po ceni od 65 evra. Preskupo ali njime izlakiram cak oko 150 modela. 0.5 evra po vobleru je na kraju krajeva ok. To je izuzetno jak uretanski lak koji susenjem ne ispusta neki element vec vezuje vlagu iz okoline. Razredjuje se xylen-om ali se to i ne preporucuje jer ako vec zahvati vlagu u teglici, xylen je ne moze rastvoriti. Ono o cemu treba voditi racuna je da farba bude suva jer se moze javiti ``guzvanje`` na delovima voblera koji nisu sasvim suvi. Takodje je moguca pojava mehurica na vobleru koji nastaju ako se lakira malo veca serija, tj mehurice stvara predhodni vobler koji se cedio, tako da sledeci samo pokupi te mehurice. To se moze izbeci sporim izvlacenjem iz teglice.

20220327_120813_1648376365459.jpg

Vobler treba potapati zajedno sa paktom ali ako se urez sece posle lakiranja, treba se opet potopiti barem 2 puta jer se time pakta dodatno ucvrscuje i lak ispunjava eventuelne otvore. Ceo vobler se umace 5 puta u lak. E sad, tu ima dve skole sto se tice razmaka izmedju umakanja. Jedna koja kaze da se vobler treba osusiti od prethodnog umakanja, otprilike cekati oko 8 sati, i onda opet umociti, dok druga kaze da vobler treba umakati dok je povrsina jos uvek malo vlazna, konkretno za ovaj lak u razmaku od 1,5 - 2 sata. Ja koristim ovu drugu metodu a znam da je recimo i RR koristi zato sto, kada se LV-1 osusi, drugi sloj se ne spaja sa prvim vec se samo hvata na njemu. Ako se recimo, vobler uzima rukama i otvara se urez za paktu, pa opet lakira zajedno sa njom, moze se vobler kontaminirati i kasnije se slojevi laka mogu odvojiti jedan od drugoga. Zato idem na drugu metodu koja je ujedno i brza. Omladinac ce danas oko 22:00 biti izlakiran.

Sledeci lak koji se dosta akoristi a za koji kazu da ga i rapala koristi je rastvor propionata, tj plastike. Plastika koja ce se upotrebiti, ukoliko nemamo propionat, mora biti savitljiva jer lako puca. Ovo govorim iz isustva jer sam ranije rastvarao neku krtu plastiku i srecom nisam radio vecu seriju. Prska ko staklo narocito u zadnjem delu voblera. I kod ovog lakiranja se vobler umace zajedno sa paktom ali ja to radim samo dva puta. Prvi i poslednji jer je pakta od celuloze i rastvara se u acetonu. Dva puta nije strasno, samo sto se zna ispraviti ali i to resavam zagrevanjem i savijanjem u prvobitni polozaj.

20220327_121359_1648376438644.jpg
 

nespetro

Hero member
Učlanjen(a)
25.09.2009.
Poruke
1.864
Broj reagovanja
39
Lokacija
Norway

Nije bas idealno videti pravi rad voblera u ovako uskom i kratkom prostoru, ali sta je tu je. Sve vode su mi jos uvek smrznute okolo :smiley:
 

nespetro

Hero member
Učlanjen(a)
25.09.2009.
Poruke
1.864
Broj reagovanja
39
Lokacija
Norway
Podesavanje voblera u sustini znaci kontrolisati dubinu na koju se krece, pretragu i koliko sirok rad ima. Pod sirokim radom se podrazumeva sirina rada repa voblera i on zavisi od tacke u kojoj se vobler ``lomi``. Ako je ta tacka blizu pakte, tj glava je skoro nepomicna dok povlacimo vobler, sirina rada repa je velika i obratno, ako se vobler lomi u sredini, recimo, sirina rada je mala i brza.

Sve je u stvari stvar kompromisa i podesavanje uvek zavisi od dubine i brzine vode, a i naravno kakav rad zelimo da ima.

sc3a4c3a4dc3a4-vaapun-uinti-suoraksi.jpg

Osnovno podesavanje a i preduslov da se dobije pretraga je da vobler ima pravolinijsko kretanje. Ako vobler vuce na desnu stranu, treba saviti prednje oko na levu i obratno. Svako savijanje zice treba izvesti vrlo pazljivo i ako je potrebno, bolje je to uraditi vise puta po malo, nego odjednom snazno saviti. Uglavnom su vrlo male margine. Dakle vobler mora doci direktno na vrh stapa, bez obzira sto u svom kretanju ima ono cik-cak kretanje.

sc3a4c3a4dc3a4-vaapun-uintisyvyys.jpg
sc3a4c3a4dc3a4-vaapun-uintitiheyttc3a4.jpg
Ove dve zadnje skice govore o o onome sto se zbiva kada podignemo ili spustimo prednje oko. Ako imamo jedan vobler gde zica stoji pravo ( middle ) dobijamo jedan srednji rad rad repa i recimo dubinu od 2m na kojoj se krece. Vobler je kao u ravnotezi gornje i donje mase i ima pravolinijsko kretanje. Ovakvo kretanje imaju uglavnom svi kupovni vobleri. Stabilan rad, ravnoteza, prava linija.

Medjutim to nije dovoljno. Jednostavno ``dosadan`` rad koji riba moze lako da ignorise. E sad, kada savijemo prednje oko na dole ( down) izbacujemo totalno vobler iz ravnoteze. Vucna tacka se pomera na dole i samim tim znaci da je masa voblera u gornjem delu veca i ugao izmedju vucne tacke i pakte biva uzi. Sa uzim uglom se i povrsina vode koju pakta zahvata, smanjuje tako da se vobler krece na nesto manjoj dubini od predhodne. Posto je vobler u neravnotezi, tacka lomljenja se menja i prilazi glavi, tako da sam rad repa biva mnogo siri. Reko sam vec da krivljenjem pakte prilikom lepljenja, dobijamo pretragu voblera a ona se dodatno pojacava savijanjem zice na dole. Prosto je neverovatno kolika je razlika u radu i sta se sve desava sa tim savijanjem. Promena rada se dobrano oseti i na samom stapu.

Dakle savijanjem zice na dole, izvodimo vobler iz ravnoteze i samim tim on dobija jedan ``lud`` rad koji je, ko zna zasto, izuzetno atraktivan za predatore. Mozda im izazove znatizelju, iritaciju.... ko zna? Ovako neuravnotezen vobler, jaka, brza voda lako izbaci na povrsinu. To je mana ovog savijanja. Ne moze se odrzati u jakom brzaku. Pa tu vec dolaze kompromisi.

Podizanjem zice na gore (up), dobijamo suprotan efekt. Donji deo postaje tezi, stabilizuje se kretanje, ugao vucne tacke i pakte biva siri te ona zahvata vise vode pri kretanju i samim tim vobler ide dublje. Tacka lomljenja se pomera ka sredini i rep ima brz i sitan rad. Ekstremnim podizanjem dobija se da se vobler krece bez ikakvog rada. Ko da se vuce ekser. Podizanjem oka se, dakle, stabilizuje vobler a samim tim se mnogo bolje odrzava u brzoj vodi. Pretraga se takodje smanjuje ali je ipak ima zbog malog krivljenja pakte.

Podesavanjem srednjeg oka, tj, krivljenjem zice na jednu od strana, dobijamo da vobler bolje pokazuje strane. Ovim malim krivljenjem se u stvari dobija snaznije kretanje voblera oko svoje ose. Ovo podesavanje radim na svakom vobleru koji zavrsim. Prvo ovo a kasnije podesavanje prednjeg oka. Takodje ako se primeti da vobler pokazuje jednu stranu vise od druge, moze se zica saviti na suprotnu.

Podesavanje zadnjeg oka uvek daje neke neocekivane rezultate. Zadnje oko se moze iskriviti u jednu od strana ili podici na gore i time se dodatno pojacati rad. Oko ovog podesavanja se covek treba malo potruditi jer rezultati mogu biti izuzetni. Ja licno to ne redim jer ne koristim zadnju udicu. U stvari koristio sam na pocetku, ali vidim da njome samo stecujem ribu.

Jos jedna bitna stavka pri podesavanju je i podesavanje pakte. Nju je preporucljivo podesavati je posle zagrevanja. E sad ako covek nema toplu vodu za caj ili kafu, u izuzetnim situacijama moze i bez. Sve ono sto vazi za podizanje i spustanje prednjeg oka, vazi i za nju. Isti zakoni. Ali tu sad dolazi prava lepota i izazov podesavanja kada, recimo, savijemo paktu na dole a podignemo oko na gore i obratno. Prosto je neverovatno kakve se razlike desavaju. Da ne poveruje covek kako jedno obicno parce drveta sa plastikom ispred, moze imati toliko razlicitih nacina kretanja. Obicno je moje podesavanje, pakta malo na dole uz podignuto oko. To mi daje neki trzajuci, agresivni rad, ali tu treba eksperimentisati i naci ono sta covek zeli.

Ako se zica vise puta savija, i podesava, nije lose kapnuti kap super lepka na mestu gde izlazi, jer zna napraviti sitan otvor.

U praksi, licno gledam da uvek imam sto je moguce siri rad voblera. Ako se desava da ga voda izbacuje, ili jednostavno podignem prednje oko ili ne motam uopste dok ne dodje ispred mene. Nekad i to ima uspeha.

IMG_20210623_181822_1624471364212.jpg

IMG_20210624_145654.jpg
 
Vrh Dno