Iako vec postoji tema pod slicnim naslovom, otvaram novu zato sto bih izlozio celokupnu tehniku Distance castinga (u daljem tekstu DC). Ovo je pisanije za sve one koji bi da produze svoj izbacaj tako da sve lepo i precizno legne na vodu. I za sve one koji bi pokusali doseci daljine preko 30 metara i vise a do sada se sve bezuspesno zavrsavalo zbog manjka osnovne teorije. Bice reci o loop-u, haulu, timingu... i najvaznije o pravilnom vodjenju stapa i punoj kontroli kanapa. Ne zelim nikom da budem ucitelj, vec sve ovo pisem iz ciste ljubavi prema castingu a znajuci kako je tesko nekom ko zeli da nauci a ne moze naci prave informacije.
Pisao bih u obliku malih crtica, a posto je ovo forum lako je postavljati pitanja oko nekih eventualnih nejasnoca.
Da bi mogli bacati daleko, moramo ovladati tehnikom kratkih zabacaja, tj overheadom.Moramo imati potpunu kontrolu zabacaja do 20 metara.
Pod normalnim okolnostima, sa pravilnim priborom, osnovnom tehnikom i double haulom bacamo relativno lako 20-25 metara, dok je za daljine oko 30-35 metara vec potrebna dodatna tehnika.
Najvaznije je praviti uzane loop-ove bez tailing loop-a i skretanja u stranu.
Kanap mora imati vecu brzinu nego kod obicnih zabacaja a to se ne postize povecanjem ulozene snage vec se povecava radna duzina casta tj casting stroke.Tu pomaze ako desnu nogu povucemo malo pozadi.
Najveca teskoca kod ovakvog casta, je voditi stap pravo. Vecina nas ima taj obicaj da vodi stap pri back castu malo udesno tako da se to odrazava i na front cast. Dakle gornji i donji delovi kanapa nisu u jednom planu. Na tome se mora raditi.
VODJENJE STAPA
Kasting-ruka ce se bezmalo skroz ispravljivati kako napred tako i pozadi. Ali zapamtimo nikakav snazni pokret do tek pred kraja. Od velike je vaznosti nezapoceti akseleraciju prebrzo vec pravilno postaviti sve kocke na svoje mesto, ukljucivanjem podlaktice i zgloba na kraju.
Vodjenje stapa ide od 9:30 napred do 14:30 u back kastu. Od odlucujeg je znacaja da se stap ne vodi previse napred i nazad, jer je potrebno ispruziti se za kanapom posle pravljenja loop-a i peglanja.Kod back kasta je potrebno podici cast tj. Ruka ce se voditi nesto vislje nego pri front cast-u.Dakle postoji razlika u visini izmedju oba kasta.
DRAG- Recimo da smo izvrsili stop u back kastu. Stap je na 14:30 odmah zatim spustamo, ali sasvim malo , vrh radi peglanja i istezemo se za kanapom. Stap nesme u istezanju promeniti ugao u odnosu na horizontalu. Delic sekunde pre nego sto se kanap ispravi ( da bi predupredili pad kanapa) Zapocinjemo povlacenje( drag) prema napred. Povlacenje zapocinjemo tako sto prvo veoma malo polozimo zglob, tj stap je sada u totalno vodoravnom polozaju. (Drag ima zadatak da nam da maksimalni kontakt sa kanapom i da da ubrzanje kanapu pre nego sto se zapocne sa samim punjenjem stapa)Tada vodimo celu ruku prema napred sa laktom uperenim prema napred ( ako lakat podje u ovom trenutku, na dole zapocece se sa preranim punjenjem korena stapa koji nece moci aktivirati vrh u zadnjoj fazi a kao posledica se javlja veoma otvoreni loop koji ne moze ici daleko) . Cela ruka ce imati malu putanju nadole. U trenutku kad nam zglob dodje u visinu glave, cela ce ruka imati polozaj kao kod obicnog overheada samo sto ce polozaj stapa biti drugaciji, on ce naime jos uvek biti u vodoravnom polozaju ili savim malo uperen na gore. U ovom trenutku okrecemo telo prema pravcu kasta, zapocinjemo aktiviranje zgloba istovremeno spustajuci lakat na dole.Tek sada nastaje pravo punjenje stapa. (Ovde je sad sva tehnika. Ako se doda prevelika snaga, necemo imati dovoljno iste za zavrsetak casta i njeno prebacivanje na kanap.Dakle ako ovde vodimo prebrzo, desice se kocenje stapa i kanap nece dobiti svu onu energiju koju smo ulozili a rezultat je otvoren loop i mnogo manja daljina) Kada lakat dodje na pola puta prema dole, zapocinjemo otvaranje ugla izmedju nadlaktice i podlaktice. U trenutku kad je pravac nadlaktice izmedju vodoravnog i uspravnog plana, a ugao skoro otvoren, snazno ispravljamo dlan. Vrseci stop na 10:30 i izvrsavamo peglanje, istezemo se za kanapom i pre nego se on ispravi zapocinjemo drag pozadi. Ode je vazno znati da se istezanje mora obaviti tek posle markantnog stopa. Ako se stap vodi previse napred, dobijamo jedan otvoreni loop gubeci brzinu sto za posledicu ima pad kanapa ispod horizontalnog plana vrha stapa.Vazna energija koja bi vodila kanap , sada se mora upotrebiti da bi se kanap podigao.
Kad imamo veliku duzinu kanapa izvan stapa on je preopterecen. To bi znacilo da stap nema potencijal da sam prenese ulozenu energiju na kanap i obrazuje mali uzani loop kome tezimo. Da bi to dobili moramo pomoci stapu. Moramo izvrsiti snazno ``udaranje`` u stopu tako da vrh (ne ceo stap) udari preko tacke stopa. Na ovaj nacin ce se obrazovati bending loop ili kako vec na engleskom , ja ga zovem trouglasti loop. On nije pozeljan kod obicnog overheada ali nam sad veoma pomaze da nam glavni loop odrzi energiju. Brzina glavnog loopa ce povuci sa sobom i ovaj deo tako da cemo na kraju dobiti uzan loop sa velikom brzinom.
DOUBLE HAUL
Pre svega trebamo biti sigurni da smo dobro razumeli kretanje casting ruke da bismo mogli pravilno iskoristiti haulovanje. Haul ce maksimalno napregnuti koren stapa u pocetku povlacenja, i sa jednom brzom aksceleracijom na kraju ce pomoci kasting-ruci da napregne vrh stapa.
Kao sto znamo iz obicnog overheada da ce se haul-ruka voditi ka polozaju kasting-ruke, kako u front tako i u back kastu, sada je jos vaznije da se to pravilno izvrsi.
Haul ruka ce sada imati veoma dugu putanju i dugo aksceleracijsko kretanje. Pa pogledajmo detaljno tu putanju.
Kada je kasting-ruka ispruzena skroz pozadi u back kastu, polozaj haul ruke ce biti nesto iznad i iza nase glave jer ne mozemo doseci kasting ruku koja je daleko od nas. Haul ruka ce tu mirovati sve dok joj se kasting.ruka ne priblizi , tj zglob kasting-ruke. Zatim ce se obe ruke kretati zajedno sve dok ne pocnemo sa spustanjem lakta. Istog trenutka kad pocnemo spustati lakat na dole, tj punimo stap, zapocinjemo putanju haul ruke koja ce sa sad kretati pozadi jer takvo kretanje poboljsava aksceleraciju. Kretanje ce biti ubrzavajuce sa jakim snaznim zavrsetkom. Zavrsavamo kretanje haul ruke tek kad je stap ispravljen posle stopa i vracamo je ka kasting ruci.
Principi kretanja su sasvim isti i pri izvrsavanju back kasta. Opet bih ponovio da je kretanje stapa veoma vazno. Putanja mora biti pravolinijska jer ce se mnogo energije kanapa izgubiti ako se ne krece u jednom planu sto ce rezultirati time da se zadnjih nekoliko metara ne moze ispraviti u vazduhu i musica pada iza kanapa.
Ovde sam izlozio ucenje Kjetila Mathisena i Gørana Andersona. Obojica su vrhunski tehnicari fly castinga i konstruktori stapova i kanapa. Gøran (sage i loop) Mathisen ( fenwick, g.loomis i hardy)
Slike su iz Kjetilove knjige FLUEKASTING.
Pisao bih u obliku malih crtica, a posto je ovo forum lako je postavljati pitanja oko nekih eventualnih nejasnoca.
Da bi mogli bacati daleko, moramo ovladati tehnikom kratkih zabacaja, tj overheadom.Moramo imati potpunu kontrolu zabacaja do 20 metara.
Pod normalnim okolnostima, sa pravilnim priborom, osnovnom tehnikom i double haulom bacamo relativno lako 20-25 metara, dok je za daljine oko 30-35 metara vec potrebna dodatna tehnika.
Najvaznije je praviti uzane loop-ove bez tailing loop-a i skretanja u stranu.
Kanap mora imati vecu brzinu nego kod obicnih zabacaja a to se ne postize povecanjem ulozene snage vec se povecava radna duzina casta tj casting stroke.Tu pomaze ako desnu nogu povucemo malo pozadi.
Najveca teskoca kod ovakvog casta, je voditi stap pravo. Vecina nas ima taj obicaj da vodi stap pri back castu malo udesno tako da se to odrazava i na front cast. Dakle gornji i donji delovi kanapa nisu u jednom planu. Na tome se mora raditi.
VODJENJE STAPA
Kasting-ruka ce se bezmalo skroz ispravljivati kako napred tako i pozadi. Ali zapamtimo nikakav snazni pokret do tek pred kraja. Od velike je vaznosti nezapoceti akseleraciju prebrzo vec pravilno postaviti sve kocke na svoje mesto, ukljucivanjem podlaktice i zgloba na kraju.
Vodjenje stapa ide od 9:30 napred do 14:30 u back kastu. Od odlucujeg je znacaja da se stap ne vodi previse napred i nazad, jer je potrebno ispruziti se za kanapom posle pravljenja loop-a i peglanja.Kod back kasta je potrebno podici cast tj. Ruka ce se voditi nesto vislje nego pri front cast-u.Dakle postoji razlika u visini izmedju oba kasta.
DRAG- Recimo da smo izvrsili stop u back kastu. Stap je na 14:30 odmah zatim spustamo, ali sasvim malo , vrh radi peglanja i istezemo se za kanapom. Stap nesme u istezanju promeniti ugao u odnosu na horizontalu. Delic sekunde pre nego sto se kanap ispravi ( da bi predupredili pad kanapa) Zapocinjemo povlacenje( drag) prema napred. Povlacenje zapocinjemo tako sto prvo veoma malo polozimo zglob, tj stap je sada u totalno vodoravnom polozaju. (Drag ima zadatak da nam da maksimalni kontakt sa kanapom i da da ubrzanje kanapu pre nego sto se zapocne sa samim punjenjem stapa)Tada vodimo celu ruku prema napred sa laktom uperenim prema napred ( ako lakat podje u ovom trenutku, na dole zapocece se sa preranim punjenjem korena stapa koji nece moci aktivirati vrh u zadnjoj fazi a kao posledica se javlja veoma otvoreni loop koji ne moze ici daleko) . Cela ruka ce imati malu putanju nadole. U trenutku kad nam zglob dodje u visinu glave, cela ce ruka imati polozaj kao kod obicnog overheada samo sto ce polozaj stapa biti drugaciji, on ce naime jos uvek biti u vodoravnom polozaju ili savim malo uperen na gore. U ovom trenutku okrecemo telo prema pravcu kasta, zapocinjemo aktiviranje zgloba istovremeno spustajuci lakat na dole.Tek sada nastaje pravo punjenje stapa. (Ovde je sad sva tehnika. Ako se doda prevelika snaga, necemo imati dovoljno iste za zavrsetak casta i njeno prebacivanje na kanap.Dakle ako ovde vodimo prebrzo, desice se kocenje stapa i kanap nece dobiti svu onu energiju koju smo ulozili a rezultat je otvoren loop i mnogo manja daljina) Kada lakat dodje na pola puta prema dole, zapocinjemo otvaranje ugla izmedju nadlaktice i podlaktice. U trenutku kad je pravac nadlaktice izmedju vodoravnog i uspravnog plana, a ugao skoro otvoren, snazno ispravljamo dlan. Vrseci stop na 10:30 i izvrsavamo peglanje, istezemo se za kanapom i pre nego se on ispravi zapocinjemo drag pozadi. Ode je vazno znati da se istezanje mora obaviti tek posle markantnog stopa. Ako se stap vodi previse napred, dobijamo jedan otvoreni loop gubeci brzinu sto za posledicu ima pad kanapa ispod horizontalnog plana vrha stapa.Vazna energija koja bi vodila kanap , sada se mora upotrebiti da bi se kanap podigao.
Kad imamo veliku duzinu kanapa izvan stapa on je preopterecen. To bi znacilo da stap nema potencijal da sam prenese ulozenu energiju na kanap i obrazuje mali uzani loop kome tezimo. Da bi to dobili moramo pomoci stapu. Moramo izvrsiti snazno ``udaranje`` u stopu tako da vrh (ne ceo stap) udari preko tacke stopa. Na ovaj nacin ce se obrazovati bending loop ili kako vec na engleskom , ja ga zovem trouglasti loop. On nije pozeljan kod obicnog overheada ali nam sad veoma pomaze da nam glavni loop odrzi energiju. Brzina glavnog loopa ce povuci sa sobom i ovaj deo tako da cemo na kraju dobiti uzan loop sa velikom brzinom.
DOUBLE HAUL
Pre svega trebamo biti sigurni da smo dobro razumeli kretanje casting ruke da bismo mogli pravilno iskoristiti haulovanje. Haul ce maksimalno napregnuti koren stapa u pocetku povlacenja, i sa jednom brzom aksceleracijom na kraju ce pomoci kasting-ruci da napregne vrh stapa.
Kao sto znamo iz obicnog overheada da ce se haul-ruka voditi ka polozaju kasting-ruke, kako u front tako i u back kastu, sada je jos vaznije da se to pravilno izvrsi.
Haul ruka ce sada imati veoma dugu putanju i dugo aksceleracijsko kretanje. Pa pogledajmo detaljno tu putanju.
Kada je kasting-ruka ispruzena skroz pozadi u back kastu, polozaj haul ruke ce biti nesto iznad i iza nase glave jer ne mozemo doseci kasting ruku koja je daleko od nas. Haul ruka ce tu mirovati sve dok joj se kasting.ruka ne priblizi , tj zglob kasting-ruke. Zatim ce se obe ruke kretati zajedno sve dok ne pocnemo sa spustanjem lakta. Istog trenutka kad pocnemo spustati lakat na dole, tj punimo stap, zapocinjemo putanju haul ruke koja ce sa sad kretati pozadi jer takvo kretanje poboljsava aksceleraciju. Kretanje ce biti ubrzavajuce sa jakim snaznim zavrsetkom. Zavrsavamo kretanje haul ruke tek kad je stap ispravljen posle stopa i vracamo je ka kasting ruci.
Principi kretanja su sasvim isti i pri izvrsavanju back kasta. Opet bih ponovio da je kretanje stapa veoma vazno. Putanja mora biti pravolinijska jer ce se mnogo energije kanapa izgubiti ako se ne krece u jednom planu sto ce rezultirati time da se zadnjih nekoliko metara ne moze ispraviti u vazduhu i musica pada iza kanapa.
Ovde sam izlozio ucenje Kjetila Mathisena i Gørana Andersona. Obojica su vrhunski tehnicari fly castinga i konstruktori stapova i kanapa. Gøran (sage i loop) Mathisen ( fenwick, g.loomis i hardy)
Slike su iz Kjetilove knjige FLUEKASTING.