Sve jeste tako, ali ima tu nešto drugo što pokazuje da je i kod nas moguća svest.
Od kada pamtim provodio sam letnje raspuste kod tetke pored Gruže (imao sam brata kao društvo) i retko kada sam video seljaka da hvata ribu, a kamoli da grabulja ili da nosi sve što može.
Video sam, za mnogo godina, samo nekoliko puta, kako seljaci hvataju ribu pletenom korpom - ali nekoliko krupnijih za jelo i dosta je i to kad su neki veći praznici pa se ima vremena i za takav vid dokolice. Gornja i Donja Gruža obuhvataju dvadesetak sela i pre '90 godina ribe je bilo u izobilju u svim rekama i potocima. Isto je bilo i u Levču, oko Topole... da ne nabrajam.
Ista je situacija i na Srebrnom jezeru na kome sam od njegovog formiranja '70 godina.
Jednom sam zaboravio na stubu ograde pored puta produžni gajtan od 50 metara. Posle dvadesetak dana odem - on stoji. Kažu mi seljaci u Zatonju:
"Sinko, sve što ti nestane traži kod tvojih" - misleći na nas vikendaše iz gradova. I bio je u pravu.
Ko je krao ribu - vikendaši, ko grabulja - vikendaši, ko bije strujom i eksplozivom - opet vikendaši, ko krade mreže i čamce - vikendaši.
Jedno jutro se seljaci drže za glavu - jezero belo - riba pliva na sve strane. Tad sam video seljaka od 60 godina kako plače. Dva kretena iz grada prosula bure od 50 l tečnosti za prskanje duvana i za pola sata pokupili ribu i pobegli. Sigurno su je prodali kao svežu.
Sada mi je jasno da smo mi iz gradova za zadnjih 20 godina uništitli ono što su naši preci čuvali vekovima. Mi smo naučili seljake da kradu ribu sa svoje okućnice.
Naša gradska alavost, asfaltirano i betonirano shvatanje prirodnih zakona, želja za otimanjem, samo daj, daj, daj - ko jebe vode, reke, ribu, pretke, poštenje, zakone - važno da "ja" pokupim što više - a koji će mi moj neznam ni ja sam.
Da komšiji crkne krava.
Imao sam kolegu sa posla koji je formalno bio "lovac i ribolovac" - gađa zeca na logi (valjda se tako kaže - legalo) bez obzira na veličinu, bez fer pleja, sportskog duha - samo nesuvisla želja za ubijanjem bez veze. Isto tako se hvalio kako uhvati u mrežu po 100 kg ribe za noć i sve nosi kući. Ili 20 kg beovice - to je hiljade riba, a pojede kilo - ostalo baci. Kad ga pitam što nosi sve, što ne pusti - kaže - "Pa, u'vatio sam".
Ginuli smo svađajući se. On nezna da je sve to što je doneo kući i uništio - pozajmio od svoje dece i unučića. Njima je uništavao budućnost.
Kad bi naši dedovi i pradedovi nekim slučajem ustali bili bismo u debelim problemima, da ne kažem go..... Šta bi ti domaćini imali da nam kažu kako se čuva domaćinstvo i kako se domaćinuje - mogu samo da zamislim. Oni su bili evropejci i u Evropi sa svojim shvatanjima. Nema opravdanja u nemaštini, krizi, gubitku posla - ne donosi se domaće vaspitanje sa posla i ne kupuje se.
Naši preci su bili siromašni u parama, ali bogati duhom i dušom i osećanjem odgovornosti pred sobom i pokoljenjima.
Svest se ne kupuje u prodavnici niti se stiče na ulici i na pecanju - ona se stiče od malena u kući od dede, babe, oca i majke.
Mi ćemo u tu Jevropu kad svi, ili bar velika većina, ponovo naučimo da budemo domaćini.
To je svest - biti domaćin čovek i ništa više i komplikovanije od toga.
Izvinjavam se za dužinu teksta